Amsterdam in de South Pacific… - Reisverslag uit Nuku'alofa, Tonga van Erwin en Evelyne - WaarBenJij.nu Amsterdam in de South Pacific… - Reisverslag uit Nuku'alofa, Tonga van Erwin en Evelyne - WaarBenJij.nu

Amsterdam in de South Pacific…

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Evelyne

13 November 2009 | Tonga, Nuku'alofa

Lieve allemaal!!
In 1643 zette Abel Tasman ergens in de South Pacific voet aan wal. Hij noemde ‘zijn’ eiland ‘Amsterdam’! Tegenwoordig heeft de Kingdom of Tonga 4 eilandgroepen waaronder Tongatapu, Ha’apai, Vava’u en Niuas. Wij hebben 15 fantastische, eerste reisdagen doorgebracht op Tongatapu en Vava’u en zijn verliefd… Door een heel gemoedelijke sfeer, vriendelijke zwaargewichten met een breed gezicht en een tempo van leven dat heel erg laag ligt, voelden wij ons snel thuis en waren we binnen een mum van tijd tot over onze oren relaxed. Tonga houdt stevig vast aan de eigen, oude culturele waarden en is daardoor veel minder verwesterd dan andere eilanden in deze uithoek van de wereld. We hebben veel dingen in ware ‘Tongan style’ mogen ervaren! In Vava’u hebben we geslapen in een homestay van een oude dame die onze oma had kunnen zijn. Ze verwelkomde ons met thee en een vette oliebolachtige substantie, Eef kreeg een bemoedigende (enigszins ferme) klap op de bil om eens even in de tuin de gaan kijken en kreeg bij afscheid de natte, slappe kus van iemand zonder tanden. We hebben ook met een familie in een huis geslapen op het mini-eilandje Ofu en zijn met deze mensen meegegaan naar de kerk wat enorm belangrijk is hier. Volop gezang, een priester die tot tranen toe een verhaal overbrengt aan zijn luisteraars, nog meer zingen en daarna een enorm eetfestijn. Hier hebben wij dan ook voor het eerst echt de keuken van Tonga geproefd. Spannende dingen stonden op het menu :-). Knapperige varkenshuid (vers geroosterd aan het spit), vissenkoppen, rauwe vissalade, corned beef (massa’s eten ze daarvan) met een soort spinazie en kokosmelk en breadfruit (geroosterd, gestoomd, gebakken en gekookt), uit de tuin. Het openbaar vervoer bestaat in Tonga uit schamele busjes met deuken en roestplekken, helemaal volgepropt met volwassenen en schoolkinderen, vaak met traditionele kleding, geurend naar kokosnotenolie. Uit de speakers van de bus klinkt keihard reggae of andere funky music. Tijdens ons eerste ritje werden we getrakteerd op het lied ‘Paradise… ‘! Al rijdend worden kippen, honden en rondsnuffelende varkens op straat ontweken. Een van die straatmormels heeft Eef in haar kuit gehapt maar kon gelukkig niet door de flinke spiermassa heen bijten :-). Naast deze busritjes hebben wij gefietst, gekayakt, gedoken en heerlijk geluierd. Jammer genoeg waren we net te laat om te kunnen zwemmen met walwissen. Vava’u is een van de weinige plaatsen ter wereld waar je dit kan doen. De moeders hebben dit jaar hun kleintjes wat eerder onder de vinnen genomen en zich naar andere wateren verplaatst. Sowieso dus nog een keer terug is het besluit! Inmiddels staat het volgende avontuur voor de deur. Morgenochtend vroeg staat onze campervan spik en span voor ons klaar in Auckland NZ!
Bedankt voor alle gezellige berichten die we al van jullie hebben ontvangen en we houden jullie op de hoogte!!

Een dikke kus,
Erwin en Evelyne

• 13 November 2009 - 09:31

Vera:

Hi Eef (en Erwin ;-) ),
    Wat ontzettend gaaf om op deze manier een beetje met jullie mee te reizen! Wat een mooie dingen maken jullie mee!!
    Hier is het nu o zo heerlijk, echt Nederlands, druilerig herfstweer... De hele dag regen dus eigenlijk zo'n beetje aan huis gekluisterd :-(
    Ik denk dat ik straks maar even een varkenshuidje ga grillen: toch ook een beetje vakantie gevoel, hihi!
    Geniet lekker daar en ik kijk uit naar volgende belevenissen!
    Dikke kus, Vera

• 13 November 2009 - 19:44

Rita:

Lieve Eef en Erwin,
    Waaaah, dat klinkt echt gaaf, en ziet er ook super uit.
    Heel leuk jullie verhalen te lezen, ennuh Eef, waarom verbaast het me nou niet dat jouw kuit bijna aan de beurt was..........
    Op naar het volgende avontuur!!
    Kus Rita

• 13 November 2009 - 20:03

Annemieke:

Lieve Evelyne en Erwin,

Wat een prachtig reisverslag over jullie belevenissen in Tonga! De relaxte sfeer, het omaatje van de Homestay, de kerkdienst en de krakkemikkige busjes met raggae-muziek... alles beleef ik mee vanuit m'n luie stoel ;-) Heerlijk! Heb een goede reis naar Auckland... Die campervan klinkt TE stoer! Kan niet wachten op de volgende foto's en filmpjes...

Dikke knuf, Annemieke

• 14 November 2009 - 09:43

Eveline:

Lieve Eef en Erwin,

Heerlijk om jullie reisverhalen te lezen. het klinkt allemaal fantastisch! Jammer dat het niet lukte om met walvissen te zwemmen.. Als ik het goed heb kan je in Kaikoura ( zuid eiland) wel met dolfijnen zwemmen.. Misschien een goedmaker?!
    Geniet van jullie caper avontuur! Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen..!

Liefs Eef

• 16 November 2009 - 11:53

Femke D + :

Heerlijk Heerlijk Heerlijk! Geniet!

• 16 November 2009 - 18:33

Jo Van School:

Man man man, wat geweldig NU al. Wat een mooie foto's en leuk verslag. Ik wordt er vrolijk van ondanks de regen hier dus ik zeg: vooral doorgaan...
    Dikke kus Jo X

• 16 November 2009 - 20:55

Nien En Wannes:

Hoe moeten we ooit weer aan het normale leven wennen met zulke verhalen en foto's, GEWELDIG!! Wij zijn het er over eens Tonga pikken we mee als we ooit die kant op gaan :)
    Lieverds veel plezier met het camping leven. XXX